Osaatko ilahduttaa itseäsi?

Muistele, milloin viimeksi huomasit mielesi kehräävän. Milloin viimeksi innostuit, piristyit tai koit olosi kuplivaksi tai tyynen tyytyväiseksi. Mitä silloin tapahtui? Mitä silloin ajattelit? Olitko osannut aavistaa, että kyseisessä tilanteessa tuntisit olosi juuri niin hyväksi? Ajattele, jos voisit tuntea niin useammin.

Kun olo on hankala tai epämääräisen ontto, saattaa toivoa jonkun tulevan ja piristävän, vievän pahan olon pois ja tuovan tilalle jotain mikä ilahduttaa. Joskus niin käykin ja saapuu ihminen joka ikään kuin pelastaa epämiellyttävältä tunteelta. Esimerkiksi yhteinen kahvittelu saattaa kohentaa mielialaa merkittävästi ja saada ajattelemaan, etteivät asiat ole aivan niin huonolla tolalla kuin vasta hetki sitten ajatteli. Tällainen tuki helpottaa, puskien lempeästi eteenpäin silloin kun oma mieli ei jaksa etsiä ratkaisuja.

Joskus saattaa kuitenkin olla niin, ettei tällaista piristäjää ole tarjolla. Näin voi olla esimerkiksi silloin kun lähipiiri on etäällä, ihmiset ovat kiireisiä tai läheisiä ihmisiä on vain rajallisesti. Näin voi käydä myös silloin, kun ei halua vastaanottaa muiden tukea tai muut ihmiset eivät tiedä miten toisen saisi ilahtumaan. Mikäli piristäjää jää odottamaan tällaisissa tilanteissa, kokee helposti pettymyksen tunteita mikä ei ainakaan paranna oloa. Tällöin oma tunnetila on toisten saatavuuden, ymmärtämisen ja viitseliäisyyden varassa.

Toisten ihmisten tuki on monelle ominainen ja toimiva tapa lievittää epämiellyttäviä tunteita. Lisäksi erityisesti ammattiavun hakeminen on ehdottoman suositeltavaa silloin, kun omat epämiellyttävät tunteet tuntuvat hallitsemattomilta, jatkuvat pitkään tai haittaavat elämänlaatua. Arjessa kuitenkin tulee vastaan myös ohimeneviä tilanteita, kun on epämääräisen lattea, vetämätön ja kiinnostumaton olo. Mähmäisen epämiellyttävä tunne on yhtä arvokas kuin muutkin tunteet, eikä siitä tule ensisijaisesti pyrkiä eroon. Sitä on hyvä kuulostella ja pohtia, mitä asiaa sillä on. Aina ei jaksa tehdä sitäkään ja tuntuu helpoimmalta vain lusia mielipaha pois. Se on täysin ok ja kuuluu normaaliin elämään, sillä kaikkia tunteita ei jatkuvasti voi eikä tarvitse säädellä.

Joissain tilanteissa oma alavireinen olo saattaa kuitenkin kutsua toimenpiteisiin. Tällaisten tilanteiden varalta on hyödyllistä tarkastella myös sellaisia keinoja, joilla voi itse säädellä tunnetilaansa. Sen sijaan että odottaisi jonkun täyttävän omat tarpeet ja toiveet, voi opetella itse kohentamaan omaa mielialaansa epämääräisen epämiellyttävissä hetkissä. Vasta kun itsensä ilahduttamisen perusteet on hallussa, voi opastaa myös muita ilahduttamaan itseä. Ilahtumiskeinoilla voi lisäksi palkita itseään omista onnistumisista ja erottaa juhlan arjesta – esimerkiksi pääsiäisen korona-arjesta.

Kysyin tuttaviltani erilaisia asioita mistä he ilahtuvat. Näin he vastasivat:

“Katson vanhoja valokuvia tai teen uusista kuvista albumia”

“Sytytän kynttilät ja joogaan. Se jotenkin auttaa, kun voi hetkeksi käpertyä itseensä”

“Suunnittelen häitä ja katson erilaisia inspiraatiokuvia ja -videoita”

“Kirjoitan kirjeen hienolle kirjepaperille ja lähetän sen yllätyksenä kaverille”

“Teen hiushoidon kaikessa rauhassa ja kuuntelen samalla tunnelmallista musiikkia”

“Katson Harry Pottereita vaikka olen nähnyt ne miljoona kertaa. Ehkä juuri siksi”

“Menen kissakahvilaan tai katselen kissavideoita”

“Hakeudun taiteen äärelle. Joskus luen jotain, joskus haluan nähdä esimerkiksi maalauksia, joista saan uutta inspiraatiota. Joskus myös maalaan itse, vaikka en osaa mitään tekniikoita. Se on vaan meditatiivista”

“Kiharran hiukset tai laitan huulipunaa. Toisaalta ilahdun joskus siitä kun saan laittaa pehmoisimmat, vähän kyseenalaiset kotivaatteet päälle ja vain röhnätä pitkän päivän jälkeen”

“Keitän kahvit. Toimii joka kerta”

“Kuuntelen räppiä, podcasteja tai äänikirjoja”

“Teen jonkun asian mitä en ole uskaltanut tehdä. Sen jälkeen on niin voittajaolo!”

“Kerään nettikaupoissa ostoskoriin vaatteita ja suunnittelen uutta tyyliä – enkä sitten kuitenkaan osta mitään”

“Pidän oman tanssihetken”

“Vaihdan huonekalujärjestystä”

“Treenaan kovaa ja fiilistelen sitä, että jaksoin”

“Lähden päämäärättömälle ajelulle johonkin uuteen paikkaan ja laulan autossa”

“Ostan kukkakaupasta kukkia ja ripottelen niitä kodin eri paikkoihin”

“Leivon jotain sellaista mitä leivottiin lapsuudenkodissa. Joskus vien osan leipomuksista muille”

“Teen joulukortteja vaikka olis mikä vuodenaika. Kyllä ne kuitenkin aina tarpeeseen tulee!”

“Laitan juhlavat vaatteet päälle vaikka en ole menossa mihinkään”

“Otan käyttöön astiat joita olen säilyttänyt vain erityisiä tilanteita varten”

“Teen käsitöitä. Siihen on niin harvoin aikaa että se tuntuu erityiseltä”

“Teen listan asioista mihin olen tyytyväinen itsessäni”

“Selaan läpi parhaita meemejä joita olen tallentanut. Joskus myös teen itse meemejä tutuista ihmisistä ja jaan niitä kavereilleni”

“Kävelen rantaan ja otan kahvin mukaan. Sitten vain olen siellä ilman mitään ärsykkeitä. Olen tehnyt niin jo vuosia ja olen alkanut jo etukäteen odottaa niitä hetkiä”

Ota hetki ja mieti, millaisista asioista sinä saat itsellesi hyvää oloa. Huomioi myös pienet ilon aiheet, myös ne salaiset ja yksityiset, joita muut eivät tiedä. Kirjaa ne ylös. Jos mitään ei tule mieleen, pidä kirjaa viikon ajan asioista jotka saivat pienenkin innon tai ilon tunteen piipahtamaan mielessäsi. Ehkä mieleesi tuli jokin ilahduttava muisto, joka sai sinut hymyilemään. Ehkä näit jotain kaunista, kuulit jotain hauskaa tai koit jonkun mieluisan yllätyksen. Kirjaa asiat ylös ja valitse sieltä ne asiat, joita voit alkaa lisätä arkeesi. Kirjoita ja aikatauluta ne kalenteriisi samalla sitoutumisella kuin kirjaat tärkeitä menojasi.

Pysy uteliaana ilollesi, sillä se voi versoa myös yllättävissä paikoissa.

Kuva: Maija Juhala