Psykologipalvelut etänä

Etäyhteydellä toteutettavat palvelut ovat erityisesti nyt korona-aikaan osoittaneet vahvuutensa. Etävastaanotto on toimiva tapa käyttää psykologin palveluita silloinkin, kun samaan fyysiseen tilaan pääseminen aiheuttaa haasteita. Koronan ohella esimerkiksi liikuntarajoitteet, heikot kulkuyhteydet, hankala maantieteellinen sijainti ja tiukka aikataulu voivat vaikeuttaa fyysisen tapaamisen toteutusta. Samalla valitessaan etäpalvelun tekee moni huomaamattaan pienen ekoteon: etävastaanottoa suosittaessa luonto ei kuormitu ylimääräisen matkustamisen vuoksi.

Etävastaanotto on vielä melko uusi tapa toteuttaa psykologin palveluita täällä meillä Suomessa, sen sijaan se on jo paljon käytetty psykologipalvelu maailmalla. Naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa etävastaanotolla psykologiankin kentällä – ei vain lääkärialalla – on jo iso kysyntä.

Meillä suomalaisilla etävastaanottoon liittyy ymmärrettävästi erilaisia mielikuvia, kysymyksiä ja suoranaisia epäilyksiäkin. Epäilykset kohdistuivat enemmänkin ennen korona-aikaa. Sen sijaan koronan myötä erilaisista etäpalveluista ja etätöistä tuli ihmisten arkea, ja moni on yllättynyt sen positiivisuudesta. Asioita voi hoitaa tehokkaasti etänä.

Etävastaanottovaihtoa pohtiessaan tai ensimmäiseen tapaamiseen osallistuessaan asiakas saattaa punnita ja vertailla etäpalvelua livenä toteutettavaan tapaamiseen: Ovatko odotukset erilaiset? Onko kontakti toisenlainen verkossa? Miten etävastaanotto istuu omaan arkeen ja ympäristöön, tuleeko jotain erityistä huomioida jne.

Psykologi Mari Juhala haastatteli ihmisiä koskien etänä toteutettaviin psykologipalveluihin liittyvistä ajatuksista ja mielikuvista. Kysymys kuului: psykologipalvelut etänä – uhka vai mahdollisuus?”

”Ehdottomasti mahdollisuus! Minua ahdistaa livetapaamiset ja julkisilla paikoilla liikkuminen, joten on ihanaa, kun psykologin tapaamista ei tarvitse jännittää.”

”Mahdollisuus. Itse olen yrittäjänä kiireinen, ja pidän siitä, ettei aikaa kulu kulkemiseen. En ole käyttänyt, mutta saatan käyttää tulevaisuudessa.

”Etäpalvelut ovat nykypäivää, enkä keksi syytä miksi psykologin palveluita ei voisi etänä tarjota. Varsinkin nuoremmilla vuorovaikutus taitaakin olla ruudun kautta luontevinta, joten on tärkeää, että siihen tarpeeseen vastataan.”

”Aika neutraalit fiilikset. Itselle henkilökohtaisesti ei ole väliä onko livenä vai verkossa, kunhan ammattilainen osaa hommansa. Erityisesti konsultatiiviset käynnit on varmasti ihan yhtä kätevä livenä tai etänä.”

”Varmaan aika paljon riippuu siinä, miten sen toteuttaa. Vaatii psykologilta hyvää silmää osallistaa toista esim. terapiakontekstissa, jos ei näe toista tai jossa ei olla samassa tilassa. Toisaalta varmasti tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia heille, joille fyysinen tapaaminen ei ole mahdollinen.”

”Minä käytin nyt ensi kertaa psykologipalveluita etänä koronan takia ja se kyllä toimi! Yllätyin, ettei se ollutkaan kummallista. Aion ehkä käyttää jatkossakin, vaikka ei olisikaan koronaa.”

”En ole kokeillut, mutta vähän mietityttää, pystyykö sitä itse olemaan yhtä avoin ja luottavainen, kun ei näe toista samassa tilassa. Pitäisi varmaan kokeilla, kiinnostaa kyllä.”

Seuraavaksi Mari kysyi, mikä haastateltavia mietityttää etätapaamisissa ja mitä he toivoisivat psykologin erityisesti huomioivan etänä toteutettavissa psykologipalveluissa.

Tutustumiseen panostaminen. Verkossa turvallisen ja läheisen yhteyden saavuttaminen saattaa olla joillekin hankalaa, ja siksi moni toivoikin tutustumiseen panostettavan erityisen paljon. Monelle etäkontakti saattaa ohjata asiallisempaan ja jäykempään kanssakäymiseen psykologin kanssa, etenkin ensitapaamisella. Toimivana jäänmurtamiskeinona mainittiin muun muassa se, että psykologi kertoo itsestään jotain sellaista, mikä tekee hänestä helpommin lähestyttävän.

-Joustavuus. Toisille sopii kirjoittaminen, toisille soittelu ja toisille videoyhteys. Asiakas saattaa joskus haluta myös vaihtaa preferoimastaan tapaamismuodosta toiseen: esimerkiksi jonain päivänä videoyhteyden sijaan puhelu kävelyn yhteydessä tuntuukin luontevammalta. Haastateltavat toivoivatkin asiakaslähtöistä toteutusta, joustavasti. Jousto nähtiin toivottavana myös aikataulun suhteen, sillä moni kertoi suosivansa erityisesti ilta- ja viikonloppuaikoja, jolloin rauhallisen ja yksityisen tilan rakentaminen koettiin onnistuvan kätevimmin.

-Kiireettömyys ja avoimuus. Etenkin videoyhteydessä toteutetuissa etävastaanotoissa asiakkaalle on tärkeää, että hän kokee olevansa huomioitu ja kuunneltu. Moni haastateltu painotti vastauksissaan toivovansa psykologin kertovan heille, mikäli esimerkiksi kirjaa keskustelua ylös vastaanoton aikana, jotta esimerkiksi psykologin pieniä vastausviiveitä ei lueta virheellisesti poissaolevuudeksi.

-Selkeys ja helppous. Asiakkaalle on tärkeää, että kaikki tarvittava tieto, linkit ja ohjeistukset löytyvät nettisivuilta vaivattomasti. Tietoturva-asiat ja tärkeimmät ohjeet asiakkaan kannalta toivottiin kerrattavan lyhyesti myös vastaanoton alussa, jotta asiakas voi jatkaa tapaamista turvallisin mielin ilman epäselvyyksiä. Toiveena kuitenkin moni esitti myös sen, että vastaanottoajasta kuluisi mahdollisimman vähän aikaa tekniseen tai byrokraattiseen ”säätöön”.

Näiden haastateltavien ajatuksia ja mielikuvia oli mielenkiintoista kuulla. Palveluissamme pyrimme tarjoamaan mahdollisimman helppoa “asiointia” asiakkaan näkökulmasta, ja siitä olemmekin saaneet positiivista palautetta.

Meillä on kokemusta etävastaanotosta ja asiakkaiden palautteista. Haluamme murtaa kaikki mahdolliset negatiiviset mielikuvat etävastaanotosta. Esille on tullut muun muassa seuraavaa:

Etävastaanotto koetaan yksinkertaisesti helppona ja kustannustehokkaana vaihtoehtona. Etävastaanotto tuntuu mielekkäältä ja turvalliselta, kun saa olla “comfort zonessa” kuten omassa kodissaan. Etävastaanotolla asiakkaan on helpompaa avautua esim. häpeästä tai syyllisyydestä kuin perinteisellä vastaanotolla. Syventyäksemme vielä hieman terapiaan, on tullut esille, että terapiaprosessit starttaavat nopeammin oli terapiasuuntaus sitten psykodynaaminen tai kognitiivinen. Perinteisellä terapiavastaanotolla aikaa menee ns. tunnustelemiseen, sillä fyysinen läsnäolo tekee useimmat aremmiksi. Videovastaanotolla kaikki tämä usein asettuu paikoilleen huomattavasti nopeammin, sillä asiakkaan on helpompaa olla avoimempi etävastaanotolla. Videovastaanotto antaa sopivan fyysisen distanssin, joka luo asiakkaalle turvallisuudentunnetta. Meidän verkkokeskustelu eli viestitse tapahtuva vastaanotto on erinomainen palvelu, jos haluaa käsitellä asioita kirjoittamalla. Asiakas voi koska vaan kirjoittaa psykologille. Moni on saanut esimerkiksi paniikkioireiluunsa apua verkkokeskustelusta, sillä yllättävään ahdistukseen on voitu saada apua jo tunnin sisällä.

Etävastaanoton on kuvailtu näinkin juhlavasti arkisia tilanteita huomioimalla:

“Helppoa-halpaa-hygieenistä; ei tarvitse hommata lapsenvahtia ja satsata koko iltaa ajamalla kaupunkiin, etsiä ja maksaa kallis parkkitalo, odottaa odotushuoneessa, voi olla kylmä/sataa ym., korona-vaarattomuus.”

“Matala kynnys hakea apua ja mennä psykologille. Ei lähetteitä, ei pitkiä odotuaikoja, privaatimpaa kuin tavalliselle fyysiselle vastaanotolle meneminen, sillä ethän voi varmistua siitä, istuuko naapuri samassa odotushuoneessa.”

“Aikaa säästävää; klassinen terapiatunti saattaa viedä koko illan matkoineen, kahvit/päivälliset matkalla ym., videoterapia vie tasan sen “tehokkaan peliajan”, ei enempää!”

“Privaatimpaa ja smoothimpaa kun ei esim. tarvitse partnerille ilmoittaa että “menenpäs nyt psykologille”; voi hoitaa asian vaikka padin kautta autossa, ei tarvitse ottaa töistä vapaata ja kertoa pomolle että “menenpäs nyt psykologille” – konttorin ovi kiinni ja vähän pidennetty lounastauko.”

Lämpimästi tervetuloa E-psykologille!

Kirjoittanut: Eliisa Niemi-Peltola, psykologi, E-psykologin perustaja sekä Mari Juhala, psykologi

Etusivun kuva: Maija Juhala