Sisäinen puhe

Ihminen, joka keskustelussa jatkuvasti ja räikeästi arvostelee, kritisoi tai vähättelee muita ihmisiä, saa melko nopeasti ankean ihmisen leiman. Jos puheenvuorot koostuvat lähinnä fraaseista kuten “et osaa tuotakaan”, “turhaan edes yrität” ja “näytät ihan naurettavalta”, keskustelun toinen osapuoli alkaa helposti ärsyyntyä ja kyseenalaistaa, millä oikeudella toinen puhuu niin rumasti. Todennäköisesti tällaisen muita lyttäävän ihmisen seuraa aletaan myös ennen pitkää vältellä, sillä tapaamisten jälkeen olo on lannistunut ja loukattu. Vaikka tällaisen henkilön puhetta ei suvaitsisi ympärillään, samanlainen keskustelukumppani saattaa löytyä kiusallisen läheltä – nimittäin omasta mielestä. Erityisen ongelmallista tästä tekee se, että oman mielen sisältä ankean tyypin myrkyllistä puhetta on hankala huomata.

Elämän keskusteluista merkittävä osa tulee käytyä oman mielen sisällä. Mielessä pulppuava puhe, “sisäinen puhe”, on keino päästä itsen ulkopuolelle tarkkailemaan omaa olemista ja tekemistä. Sisäisen puheen avulla voi esimerkiksi kannustaa ja motivoida itseä sekä arvioida omaa toimintaa. Toisaalta sisäinen puhe saattaa olla samanlaista kuin esimerkin ankealla tyypillä: lyttäävää, tympeää ja lamaannuttavaa. Monesti sisäinen puhe vaihtelee tilanteittain ja siinä on tunnistettavissa erilaisia tyyppejä. Tyyppien tunnistaminen on tähdellistä, sillä sisäisellä puheella on yhteys tunteisiin ja toimintaan, ja mielen sisällä käydyt keskustelut saattavat ohjata päivittäisiä valintoja ja päätöksiä merkittävästi. Lannistava puhe voi esimerkiksi taivutella suunnitelmista luopumiseen ja välttelyyn, kun taas kannustavan puheen siivittämänä on helpompi kohdata haasteita, kokeilla uutta ja tarttua toimeen.

Sisäisen puheen vallan vuoksi on tärkeää, että samalla tavalla kuin arvioi muiden ihmisten puheiden fiksuutta ja paikkaansapitävyyttä, arvioi myös omasta mielestä löytyvien puhekuplien sisältöjä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että omaa sisäistä puhetta voi kehittää kannustavampaan ja lempeämpään suuntaan. Alla on esimerkki harjoituksesta, jonka avulla voi tutustua ja arvioida omaa sisäistä puhetta.

HARJOITUS

1. Tutustu alla oleviin sisäisen puheen esimerkkityyppeihin.

Huolestuja

“Mitä jos kaikki huomaavat että en osaa?”

“Jokin on varmasti vialla”

“Kohta kyllä sattuu jotain kamalaa”

Kriitikko

“Mokasit TAAS”

“Ei ole mitään järkeä edes yrittää kun et kuitenkaan onnistu”

“Näytät kömpelöltä”

Tsemppari

“Mene vain, hyvin se menee!”

“Hyvää tekemistä!”

“Olet ennenkin pärjännyt ja varmasti pärjäät nytkin!”

Liioittelija

“Nyt kun myöhästyin töistä, pomoni varmasti vihaa minua ja saan potkut eikä hän suosittele minua enkä saa enää mitään töitä”

“Tämä on nolointa mitä kukaan on ikinä tehnyt”

“Tästä en kyllä pääse ikinä yli”

2. Tarkkaile muutaman päivän ajan millaisia sisäisen puheen tyyppejä mielessäsi pyörii.

3. Kirjoita havaitsemasi tyypit ylös ja keksi tarpeen tullen myös omia tyyppejä (esim. uhri, tuomari jne.)

4. Kirjoita auki asiat, joita erilaiset tyypit sanovat sinun sisäisessä puheessasi.

5. Pohdi, millaisissa tilanteissa nämä tyypit ovat äänessä. Miltä ne saavat olosi tuntumaan? Auttavatko ne sinua tilanteessa, ovatko ne puolellasi?

6. Tarkastele tyyppejä joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ovatko heidän väitteensä realistisia, tosiasioiden kanssa linjassa? Onko niiden näkemys kokonaisvaltainen, vai voisko niitä haastaa toisella näkökulmalla?

Esim.

Huolestuja: “Mitä jos kaikki huomaavat että en osaa?”

Vastaus: “Teen parhaani ja se riitää. Sitä paitsi, todennäköisesti muut eivät keskity pelkästään minun suoriutumiseni arvosteluun vaan heillä on omiakin asioita pohdittavana.”

Kriitikko: “Mokasit TAAS”

Vastaus: “Elämän aikana tulee tehtyä niin monta asiaa, että pakosti niistä osa menee vihkoon. Kaikille ihmisille tulee kiintiömokia, niiltä ei yksinkertaisesti voi välttyä. Sitä paitsi, ainakin tein!”

Liioittelija: “Tämä on nolointa mitä kukaan on ikinä tehnyt”

Vastaus: “Tämä saattoi olla nolosti tehty, mutta tällä maapallolla tallustaa niin paljon porukkaa että vaikka kuinka yrittäisin, niin tuskin saisin kuitenkaan ykköspalkintoa noloimmasta teosta ikinä.”

VINKKIKORNERI

  • Vaali sisäistä puhetta joka kannustaa ja motivoi sinua ystävän tavoin. Voit vahvistaa ja harjoitella tsemppaavaa puhetta esimerkiksi kirjoittamalla itselle lempeän kirjeen tai kannustavan tervehdyksen paikalle, jossa näet sen päivittäin – esimerkiksi kylpyhuoneen peiliin.
  • Nimeä erilaisia tyyppejä sisäisestä puheestasi. Nimeäminen auttaa ottamaan etäisyyttä omaan ajatteluun ja helpottaa oman sisäisen puheen arviointia.
  • Pysähdy kriittisen ja arvostelevan sisäisen puheen äärelle ja mieti, pitävätkö puhujan väitteet aukottomasti ja ehdottomasti paikkansa. Onko puhuja jättänyt jonkin näkökulman tai tosiseikan huomioimatta? Haasta puhuja osoittamalla väitteen ontuvuus.

LÄHTEET

Lisää harjoituksia ja tietoa löydät esimerkiksi seuraavista paikoista:

Nyyti ry: https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/ajatusten-voimaa/

Mielenterveystalo.fi: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/unettomuuden_omahoito/Pages/unettomuuden_omahoito_3_evaita_jatkoon.aspx

Kuva: Maija Juhala